Friday, 28 August 2015

Apabila Kepala, Hati Kusut

Assalamualaikum...

Hii...

Pagi ni ambe nok gi breakfast luar. Kita oder 2 keping roti kosong, layan dgn teh tarik...pergggh!!!

Hahaha...ni baru cadangan dlm kepala hotak ni. Hurmm, lg brp ari nk gi IKN, Putrajaya. 3 minggu tu bohh...nak tinggal rmh dgn tok laki, kucing lg...Allahurabbi, dlm hati tgh gelisah mikir nak tinggalkan suami, kucing, & rmh. Mcm2x dugaan lain yg tiba. Meleleh air mata. Hati rasa sakit sgt. Bila mengadu dgn suami dgn kawan, lg laju air mata tp hati tetap x tenang juga!

Malam tu, mata x dpt lelap. Dah la bengkak mcm haper ntah. Xleh jd, aq bangkit. Wuduk. Mengadu dgn Allah. Bercerita dgn Allah. Sebelum2x ni pernah jgk aq buat tp perasaan dia lain sgt. Nak ckp pun aq rasa xde yg boleh aq contohkan.

Malam tu, hati yg sakit ni nk minta macam2x, nak cerita mcm2x. Tp bila smpai masa air mata je yg berderu turun. Mulut hanya mampu sebut "Allah, Allah, Allah", sambil teresak-esak. Tersedu-sedu. Tapi, Alhamdulillah. Terasa sejuk, tenang, damai yg aq sendiri x mampu nk ungkapkan macam mana. Yang pasti perasaan tu membuatkan aq rindu. Perasaan yg benar2x aq rindu. Tiada lg air mata sedih. Stop terus! Tidur aq pun lena.

Benarlah, Allah itu Maha Pengasih, Maha Penyayang. Sentiasa Ada. Terima kasih ya Allah, terima kasih. Alhamdulillah atas pengalaman rasa yg mula dirindui ini.

Sunday, 16 August 2015

Pandangan & Luahan Seorang Pesakit Kanser

Assalamualaikum...

Hii...

Alhamdulillah, Allah masih sudi meminjamkan aku nafas dan jasad ini. So, hari ni aku nak bercerita. Cerita dari seorang pesakit kanser untuk caretaker yg sedang menjaga pesakit kanser. Mungkin suami, isteri,anak2x, saudara mara, sahabat @ kenalan.

Cerita yg aq nk cerita ni bukanlah satu cerita riak, takbur, bangga kerana punya penjaga yg setia. Tapi, yg nak aq highlite kan di sini adalah BETAPA PENTINGNYA SOKONGAN MORAL & FIZIKAL YANG DIPERLUKAN OLEH SEORANG PESAKIT KANSER YANG DALAM PROSES MENERIMA RAWATAN.

Ini cerita aq ~ Apabila mendapat berita aq positif kanser. Terasa seperti terawangan. Mujur Allah jodohkan aq dgn suamiku yg bertindak sgt pantas. Menyentap aq pulang ke dunia realiti. (Strike 1!).

Apabila aq berada dlm keadaan panik, resah untuk mnjalani rawatan mastectomy sebelah kiri. Apakah perlu @ tidak melaluinya. Suamiku dgn tegas "Do it! Allah dh beri petunjuk, jalan ini yg mudah. So, do it!".
"Tp B, syg sedih. Syg dh x normal. Hubby mesti pelik tgk syg nanti".

Ini jawab suamiku,

"Masa kita kenal, masa kita kahwin bukan itu yg B tengok. Hubby kahwin dgn syg sbb diri syg. Hubby kawin dgn syg kerana Allah. Hubby sygkan syg kerana Allah". Sepanjang aq dlm proses pulih dr surgery, ketika aq berada dlm keadaan kecelaruan. Sokongannya, kata semangatnya, kesabarannya...sentiasa mengurai kecelaruan td. (Strike 2!).

Ketika aq berlawan dgn emosi semasa proses kimoterapi. Hilang selera makan, hilang perasaan seronok, kurang upaya untuk lakukan semua kerja rmh. Suamikulah yg memasak, mengemas rumah, mencuci, menyuapkan makan, memastikan tuala basah di kepala tidak kering, memeluk dan menyabarkan aq tika aq sabar menahan sakit, menyeka air mata yg kesakitan, menguruskan diri aq yg tidak terurus, memberikan kata semangat yg tak pernah jemu.

Apabila putus asa datang menjengah, suami pasti menghalangnya dgn kata semangat. Kata yang menyedarkan bahawa Allah Itu Ada.

"Hubby, syg sedih. Syg rasa syg dh putus asa". Sambil mata merenung siling. Nampak hanya bias cahaya dari lampu tidur.

"Syg tau tak, Allah tak suka hamba Dia berputus asa. Hubby x pernah berputus asa. Putus asa ni seperti kita putus harap dgn Allah. Syg dah tak  percaya dgn kuasa Allah?".
"Astaghfirullahalazim", terus aq peluk tangan suamiku. (Strike 3!)

Itu hanya beberapa keadaan di mana suamiku sebagai penjaga aq ketika aq dalam proses rawatan. Tak mampu untuk aq karangkan segala keadaan yg kami tempuhi di sini. Cuma apa yang ingin aq katakan,

"Pesakit kanser perlukan sokongan moral dan fizikal. Jika kamu adalah penjaga pesakit kanser, jangan sesekali tinggalkan mereka terkontang kanting melawan sendirian. Ya, Allah Itu Ada! Tetapi kamu adalah hadiah yang Allah kirim kan kpd mereka. Kasihi, sayangi dan layanilah mereka dgn sabar dan ihsan. Santunilah mereka kerana Allah. Kerana itu menzahirkan dan membuktikan kamu siapa sebenarnya kamu. Adakah hanya seorang manusia ataupun seorang insan. Jadilah seorang pencinta yg menyintai kerana Allah. Bukan hanya menyintai nafsu semata."

Percayalah ujian yg Allah berikan ini adalah untuk pesakit dan org sekelilingnya. Jika berjaya tempuh, cahaya dan manis pasti menunggu di hujungnya.





Friday, 14 August 2015

Dua Bulan Selepas Kimoterapi Yang Terakhir

Assalamualaikum...

Hii...

Ya Allah rupenyer lama benor x update blog. Bile cek rupenyer viewers pun ramai jugop yek..hehehe. Klw gini boleh ler koi jadi pemes ala retis (bluwekkkkkk)...hahaha... Usoh ler serius sgt mat nyerr..

Harini nak kabor, kesihatan aq setakat ni Alhamdulillah. Berat pun makin memberat (huhuhu), tp dlm seminggu ni aq perasan bile makan dh x boleh byk mcm biasa. Tp ok la sikit dlm proses mengawal berat badan. Baru boleh apply cara makan yg terbaik, "Makan bila lapar, Berhenti sebelum kenyang."

Tarikh untuk radioterapi pun dah dapat. 31/8 ni hari untuk aq bertapa dalam IKN Putrajaya selama hampir 1 bulan. Ni pun duk ulang alik Kuantan-KL utk proses ni semua. Huhuhu...belanja, jgn ditanya...sememangnya proses rawatan bila sakit ni mmg perlukan duit yg agak tebal. So, nasihatku kpd yg blom amik insurans sila la ambil dan make sure pakej yg korang beli tu cover utk semua penyakit. Sekurangnyer, dapat la guna utk tambah2x mase proses rawatan berlangsung. Tp yang pastinya, Tawakkal lah kepada ALLAH TUHAN SEKELIAN ALAM, itu yang terbaik.

Bila tarikh dating radioterapi ni makin hampir, hati pun makin gundah. Sbb memikirkan nak kena berjauhan dgn suami, dgn anak2x berbulus lg. Huhuhu...kesian suamiku...huhuhuhu...rindu la aq nanti...bukan xnak bg dia temankan aq kt sana. Suami aq pun ade keje dia, lgpun kt IKN nnti bukannye dia boleh temankan aq. Better dia duk je sini buat keje dia & boleh dia tengok2x kan mak dia. Aq kt sana nanti dah ada doctor & nurse yg boleh tengok kan. Lgpun Allah kan sentiasa ada dengan aq,...Alhamdulillah, InsyaAllah :)

Arghhh x sabar nak habis treatment!!!!