Kepentingan Oksigen Dalam Rawatan Kanser

Assalamualaikum...

Hii...

2, 3 hari ni macam2x nak tulis. Nak kongsi. Tapi, bila sampai masa nak tulis semua LOST!
Terus hilang punca nk start dari mana.

Pg td mase duk tunggu masa menghantar nasi lemak yg dipesan orang, Allah bg ilham. Aq teringat satu ilmu dr pembacaan tp aq lupa dr mana yg aq baca tu. (Owhhh..maafkanlah sy yg special ni...hihihi)

Adakah anda tau sel kanser ni klw x dirawat @ x diambil tindakan dia akan duk berkumpul dan setengahnya akan 'berjalan-jalan' ambil angin kat kawasan lain. Itu yg radius rebakan akan jd semakin besar. Yg berkumpul tu nanti akan mengganggu aliran pergerakan darah, pergerakkan cecair badan dan seterusnya mengganggu sistem badan. Ganggu yg mcmna? Ambil 1 contoh. Sel kanser yg dh berkumpul tu akan menghimpit nerve kita yg memberi kesan terhadap kelancaran pergerakan cecair badan.

Klw kita masih ingt lagi sekolah menengah dulu, cikgu ada bgtau sel2x darah akan membawa sekali oksigen. Jika badan kita kurang oksigen, sistem badan akan automatik terganggu. Di sini, kita nmpak bahawasanya oksigen secukupnya sangatlah penting dlm kelancaran sistem dalaman badan. Jadi, bersyukurlah kita kerana masih mampu menghirup oksigen yg Free Of Charge dari Allah. Sedangkan sesetengah dari kita perlukan bantuan oksigen tambahan yang mana kos untuk beberapa jam pun dah cecah beratus ringgit. Apatah lagi untuk kos sebulan.

Jadi, selepas dari ni. Tekadkan dalam hati do exercise at least 3 kali seminggu. Tak mampu buat yg lasak, yg berat2x. Buat yg ringan2x. Janji segala sendi bergerak. Duduk saje2x, xde buat apa...buat latihan pernafasan. Lebih elok kalau tau buat zikir nafas. Apa tu zikir nafas? Sila tanya ustaz @ ustazah yg lebih arif. InsyaAllah diorang boleh bagtau dan ajarkan dengan lebih proper. Klw selalu buat, InsyaAllah kita akan dapat rasa perbezaan. Lillahita'ala.

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Radioterapi

Kimoterapi: 2nd cycle

CT Scan