Bilakah Waktunya Tinggalkan Dunia

Assalamualaikum....

Hiii....

Semenjak aku bergelar pesakit kanser. Setiap minggu, kadang kala selang sehari, kadang kala setiap hari pasti dapat perkhabaran ada hamba Allah yang dijemput pulang. Ada yang disebabkan kanser, ada yang disebabkan kemalangan jalan raya, ada yang tiada pun sakitnya.

Dahulu, bila dapat berita tentang kematian hati ni terusik sedih, sebak, takut. Sekarang ni, rasa macam biasa. Pernah aku baca, katanya klw dapat petkhabaran tentang kematian tetapi hati tidak tersentuh, hati itu telah mati. Entahlah, apakah benar hati aq ni telah mati?

Tapi, sejujurnya bagi aq. Apabila tiba saat dipanggil pulang terpisah jasad dan roh. Terputus sudah urusan arwah dgn hal2x dunia Sesungguhnya, roh itu sendiri telah selamat pulang ke tempat asalnya. Yg kita tatap & ratap itu jasad yang kosong yg perlu disempurnakan pengkebumiannya.  Manakala, bermulalah perjalanan roh itu yang sebenarnya.

Bagiku juga, jika tersinggah rindu pada arwah. Maka, sebaiknya sedekahkan apa yang patut. Jika esok, aq juga dijemput pulang dan apakah aq juga akan dirindui? Satu yang kupinta, jika sudi sedekahkanlah apa yang patut dan sudi. InsyaAllah, agar diringankan perjalananku yg sebenar.

Tapi yang pasti, perjalanan duniaku masih jauh. Masih byk lg urusan yg masih belum selesai. Teguhkan hati, tetapkan niat untuk lakukan yang terbaik dalam semua apa pun hal2x dunia & akhirat. Senyum dan teruskan melangkah. Berusaha untuk gapai semua impian dan cita2x. InsyaAllah, Allah Maha Mengetahui.


Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Radioterapi

Kimoterapi: 2nd cycle

CT Scan