Monday, 28 November 2016

Amalan Pemakanan Aku

AMARAN KERAS: Ini adalah karangan 350 patah perkataan. Sila scroll down laju-laju untuk mengelakkan stress.

Rentetan dari kisah kimchi semalam ada yang tanya, kaedah penjagaan pemakanan. Huhuhu..jujurnya, aku tak berdisiplin sangat pun (Kalau berdisiplin, tak adalah aku masih montel lagi comel kan, kan, kan 😂😂😂).

Aku makan apa yang teringin. Cuma, berpada-padalah. Sekarang ni cuma kerap sikit masak sendiri. Sebolehnya masak sendiri kat rumah. Makan juga makanan luar, tapi jarang sangatlah sekarang ni. (Mujur poket nipis, kalau duit berkepok agaknya memang sokmo makan luar laa....kih kih kih).

Tapi ni beberapa tabiat, yang aku cuba amalkan masa memasak selain bismillah 😂😂😂 & segalanya yang berkaitan:

1. Bila kena guna kunyit. Sebaiknya kunyit hidup.

2. Bila guna kunyit, tambah sikit lada hitam (beli yang biji,aku suka kisar sendiri).

3. Kadang aku suka hiris/ ketuk kunyit hidup kasar baru masuk dalam masakan. Nanti nak makan, aku cari buat ulam.

4. Bawang putih pun sama. Suka ketuk kasar. Letak lebih sikit. Nanti nak makan cari buat ulam.

5. Halia je aku hiris halus.

6. Dulu aku rajin masukkan habbatusauda dalam nasi, dalam ayam @ ikan goreng. Dah lama tak amalkan. Baru-baru ni baru nak mula balik. Tu pun lepas kena bebel setangki kontena dengan yang tercinta kah kah kah...😂😂😂.

7. Setiap hari aku cuba ingat untuk minum air limau kosong. (Lemon, limau kasturi, limau nipis terpulanglah. Aku bahan je apa yang ada & pastinya murah kah kah kah). Kadang tambah siap dengan chia seed.

8. Aku suka ulam. Kadang takde stok ulam kampung, bahan jelah timun, kobis, tomato apa ada.

9. Aku payah nak terima pendapat orang lain yang suruh/paksa makan itu ini katanya bagus & baik untuk aku. Kecuali kalau yang tercinta suruh then aku makanlah. Aku tak suka nak stress bab makanan. Jadi, aku makan apa yang aku suka makan & yang termampu aku amalkan.

**Nak berubah tu susah, tapi istiqamah tu lagiiiii......susah**
**Cari & baca apa yang baik untuk makanan seharian**
**Buatlah setakat yang mampu. Tawakkalillhita'ala. Hasbunallahhuwani'malwakil**
**Aku sayang & cinta tok laki aku sampai akhirat (tetiba pulak dah....kah kah kah 😂😂).

No comments:

Post a Comment